Oštěpařský loket: Příčiny, příznaky a léčba

Co je to oštěpařský loket?

Oštěpařský loket, známý také jako mediální epikondylitida či golfový loket, je zranění loketního kloubu, které je typické pro sportovce, zejména oštěpaře. Toto zranění se často vyskytuje také u sportovců, kteří provádějí opakované házecí nebo vrhací pohyby, mohou sem patřit například baseballisté, házenkáři či golfisté. Oštěpařský loket se projevuje zánětem a bolestí na vnitřní straně lokte, což může značně omezit pohyblivost a výkon sportovce.

Proč vzniká oštěpařský loket?

Hlavní příčinou oštěpařského lokte je opakované přetížení šlach a svalů připojených k mediálnímu epikondylu humeru (vnitřní části loketního kloubu). Jedná se především o tzv. flexory/ohybače zápěstí. Mezi faktory přispívající k rozvoji tohoto zranění patří, jak již bylo zmíněno výše, právě zejména opakované házecí pohyby. Konstantní házení nebo vrhání způsobuje opakované stresování flexorů zápěstí a jejich šlach, zejména pokud svalový korzet loketního kloubu či celé horní končetiny není v ideálním stavu a svaly jsou oslabené. Svou roli při vzniku zranění hraje také špatná technika házení nebo vrhání může vést k nadměrnému zatížení.

Jak se projevuje oštěpařský loket?

Příznaky oštěpařského lokte se mohou lišit v závislosti na závažnosti stavu, ale obecně zahrnují především bolest na vnitřní straně lokte, která z části vyzařuje až do předloktí a zápěstí. Bolest se objevuje zejména při provádění již zmíněných vrhacích/házecích pohybech. Nezřídka dochází také k omezení funkce ruky, kdy mohou být obtížné úchopy a zvedání předmětů. Výjimkou není ani pocit ztuhlosti v oblasti lokte.

Fyzioterapeutka Mgr. Jitka KobrováRehabilitace Rehasport doporučuje na terapii oštěpařského lokte tyto produkty:

.

Možnosti terapie oštěpařského lokte

V akutní, bolestivé fázi je určitě na místě tišit bolest a zánět a také dopřát oblasti klid, pro potřebnou regeneraci. V ideálním případě tedy přerušit/snížit intenzitu aktivit, které způsobují bolest. Při bolestech aplikovat chladovou terapii například ve formě gelového polštářku či chladivého spreje, pro zmírnění bolestí a otoku. Možností je také aplikace kinesiotapu na oblast lokte či využít speciální bandáž. Zásadní roli však hraje individuálně vedená fyzioterapie, která pomůže daný segment posílit a zapojit do pohybového vzorce sportovce tak, aby docházelo k ideálnímu zapojení svalů. Zároveň je právě zejména při jednostranném sportu, kdy dochází k nadměrnému zatěžování konkrétního segmentu, velice důležitá pohybová kompenzace.

Autorka článku je fyzioterapeutka Fakultní Thomayerovy nemocnice