Skokanské koleno: Příčiny, příznaky a možnosti terapie

Co je to skokanské koleno?

Skokanské koleno, známé také jako patelární tendinopatie nebo tendinitida, je zánět nebo degenerace šlachy, která spojuje čéšku (patellu) s holenní kostí (tibií). Tento stav je běžný u sportovců, kteří vykonávají opakované skoky nebo nárazy, jako jsou například basketbalisté, volejbalisté, atleti a gymnasté. Skokanské koleno může být bolestivé a omezující, a pokud není správně léčeno, může vést i k dlouhodobým obtížím.

Proč a jak vzniká skokanské koleno?

Hlavní příčinou skokanského kolene je opakované přetížení patelární šlachy. Toto přetížení může vznikat hned z několika důvodů. Opakované skoky a nárazy mohou způsobit mikrotrauma šlachy, zejména pokud nejsou na aktivitu měkké tkáně dostatečně připraveny. Nepřipravené svaly a šlachy jsou náchylnější k poranění. Nesprávné provedení skoků a dopadů může zvýšit zátěž na šlachu, například při asymetrickém zatížení dolních končetin. Dále také nevhodná obuv může ovlivnit způsob, jakým noha absorbuje nárazy, což také může vést k přetížení šlachy. A v neposlední řadě, související s předchozím, je přítomnost svalové dysbalance. Zjednodušeně lze říci, že silné kvadricepsy a slabé hamstringy mohou zvýšit stres na kolenní kloub a k němu přilehlé šlachy.

Jak se skokanské koleno projevuje?

Mezi typické příznaky skokanského kolene patří bolest v oblasti čéšky a pod ní, a to zejména při fyzické aktivitě, jako je běh, skoky atd. (tedy při kterých je šlacha namáhána) Nezřídka je přítomný i prosak (otok) v oblasti, či pocit ztuhlosti. Na dotek může být bolestivá patelární šlacha po celé délce.

Fyzioterapeutka Mgr. Jitka Kobrová z Rehabilitace Rehasport doporučuje na terapii skokanského kolene tyto produkty:

.

Možnosti terapie skokanského kolene

Léčba skokanského kolene se zaměřuje na snížení zánětu, zmírnění bolesti a ideální zapojení šlachy do pohybového vzorce. V akutní fázi je určitě na místě přerušit/snížit intenzitu aktivit, které způsobují bolest, což pomůže šlaše zotavit se. Taktéž je možné při bolestech aplikovat chladovou terapii ve formě gelového polštářku či chladivého spreje, pro zmírnění bolestí a otoku.

Možností je také aplikace kinesiotapu na oblast kolene. Je však vhodné co nejdříve zahájit fyzioterapii tak, aby se šlacha vrátila do funkční formy a zamezilo se dalším obtížím z přetížení. Začínáme jemným excentrickým cvičením, které zaměřuje na pomalé a kontrolované prodlužování svalu, což může pomoci při regeneraci šlachy.
Skokanské koleno je běžné poranění, které může výrazně ovlivnit výkonnost a kvalitu života sportovců. Díky správné diagnostice, včasné a adekvátní léčbě a preventivním opatřením je však možné tento stav úspěšně zvládnout a vrátit se k plné aktivitě. Pokud máte podezření na skokanské koleno, neváhejte vyhledat odbornou pomoc, aby byl váš stav správně posouzen a léčen.

V dnešním níže přiloženém videu si ukážeme, jak správně tejpovat skokanské koleno.